تعمیرات
موضوعات داغ

تعمیرات تابلو ال ای دی ثابت

تابلو های تبلیغاتی گوناگونی در سطح شهر و بالای هر مغازه به چشم میخورد که همین امر سبب شده است تا تعمیرات تابلو های روان و تابلو های ال ای دی ثابت به یک هنر و تخصص تبدیل گردد. ازین رو گروه بزرگ سریر تصویر قصد دارد تا در این مطلب تعمیرات تخصصی تابلو های ال ای دی (LED ) را بررسی نماید. پس تا انتهای مطلب مارا یاری نمایید.

تعمیرات تخصصی تابلو ال ای دی
تعمیرات تابلو ال ای دی

روز به روز از گذشته ها تا به اکنون مردم به دنبال تبلیغ کار، محصول خود و جذب مشتری هستند و در این راه، تبلیغات و انواع متفاوت آن را به کار می گیرند. تا چندی پیش هر مغازه دار ، رستوران یا کسب و کاری تابلویی به سر در مکان حرفه مورد اشتغال خود نصب کرده بود با حروفی بزرگ و نمایان همراه با شکل هایی جذاب. به مرور زمان این تابلو ها شکل و رنگ شان عوض می شود و به طرحی جذاب در می آیند. از مواد و وسایل گوناگون در این تغییرات استفاده می شود. امروزه و در عصر اینترنت و ارتباطات که تمام کارها و عملکرد های ما الکترونیکی شده است، این علم در ساختار تبلیغات و تابلو های این چنینی نیز درز پیدا کرده است. نور، رنگ، شکل، هنر و جذابیت های متعددی به تابلو های تبلیغاتی بخشیده است.

تابلو ال ای دی چیست؟

با گذر از این پیشرفت ها به نوعی از تابلو های تبلیغاتی می رسیم که به صورت الکترونیکی طراحی و ساخته می شوند و با کمک دیود ساطع کننده نور ( LED) عملکرد تبلیغاتی و فرایند جذب مشتری را به انجام می رسانند. تا قبل از طراحی این تابلو ها ، جهت تهیه تابلو و ایجاد طرح تبلیغاتی از گاز نئون استفاده می گردید. تابلو های ال ای دی ثابت جایگزین بهتری شدند به سبب فواید و امکانات فراوان تری که داشتند. به طوری که امروزه بر سر در مغازه ها، پشت شیشه و ویترین ها و حتی درون اماکن به شکل های متنوع به کار گرفته می شوند.

تعمیرات تابلو ال ای دی ثابت
تابلو های ال ای دی ثابت

در ابتدا و قبل از آموزش تعمیرات تابلو ال ای دی نیاز است تا با این تابلو ها آشنا شویم . تابلو های ال ای دی به دو نوع ثابت و روان تقسیم بندی می شوند که برای ساخت این دو مواد ، وسایل و روش ساختی متفاوت استفاده می شود. اما دیود های ال ای دی در هر دو نقش اول را بازی می کند. تابلو های ثابت نسبت به روان ساده تر بوده و راحت تر تهیه می شوند و در عین حال در صورت پیدا کردن ایراد یا مشکل تعمیرات ساده و کم خرج تری دارند. تابلو های ال ای دی ثابت قابلیت نمایش متن ، عبارات و تصاویر را به صورت ثابت دارد در صورتی که در تابلو های روان این متون به حرکت در می آیند . پس جزییات و عملکرد این تابلو ها پیچیده تر از تابلو های ثابت است و تعمیرات آن ها نسبت به تابلو های ثابت به مراتب سخت تر و هزینه بر تر است.

در ادامه این مقاله سعی بر این بود در عین آشنایی بیشتر با تابلو های ال ای دی ثابت راه های حل مشکلات و نحوه تعمیرات تابلو ال ای دی ( LED ) را نیز بیان کنیم. چون با شناخت بیشتر این تابلو ها، نحوه ساخت و قسمت های کاربردی آن است که می توان برای رفع عیوب آن اقدام نمود. امید است که بتوانید با خواندن این مطلب استفاده کافی و مناسبی ببرید.

تابلو های ال ای دی ثابت

قبل از معرفی ایراداتی که ممکن است در آینده برای تابلو های ثابت پیش بیاید و نحوه تعمیرات تابلو ال ای دی ( LED )، به طور مختصر به معرفی تابلو های LED ثابت و روش ساخت و طراحی آن ها پرداخته می شود.

تابلو های LED ثابت به راحتی طراحی می گردند. فرد متخصص در این زمینه با توجه به سفارش مشتری طرح، جملات و عبارات دریافتی را با استفاده از نرم افزار کرل طراحی می کند. با کمک این نرم افزار می توان از فونت و اندازه های متفاوتی برای ترسیم استفاده کرد. برای ادامه کار باید داخل عبارات طراحی شده توسط نرم افزار توخالی یا سفید باشد تا ادامه کار مشکلی پیش نیاید. پس اجرای یک تابلو ال ای دی ثابت به دو بخش تقسیم می شود.

  • بخش نرم افزاری
  • بخش اجرای عملی

بخش نرم افزاری

بخش نرم افزاری که با کمک همین نرم افزار (کرل) محل قرار گیری لامپ های LED مشخص می گردد. جایگاه ال ای دی ها دور تا دور عبارات و حروف طراحی شده است که کاملا منظم و به دقت توسط نرم افزار مشخص می گردد.

بخش نرم افزاری تعمیرات تابلو ال ای دی ثابت
بخش نرم افزاری تعمیرات تابلو ال ای دی
بخش نرم افزاری تعمیرات تابلو ال ای دی

بخش اجرای عملی

بعد از این مرحله طرح ایجاد شده با کمک دستگاه لیزر (این دستگاه معمولا مورد استفاده سازندگان تابلو های تبلیغاتی و گروه های تبلیفاتی می باشد , در تعمیرات تابلو ال ای دی ثابت ( LED ) نیز مورد استفاده قرار میگیرد. ) روی صفحه ای با جنس مناسب که اغلب مسی، MDF و پلاکسی (پلاستیک فشرده و مقاوم به (UVکار می شود، پیاده می گردد. برای اینکه پشت تابلو و کار مورد نظر معلوم نباشد و نتیجه شیک و تمیزی دهد یه نمونه برای پشت کار علاوه بر صفحه ای که ال ای دی ها روی آن کار می شود باید تهیه دید. نهایتا ال ای دی ها با روش های مناسب ( سری و موازی) در این طرح جاسازی می شوند (دور تا دور حروف) .

تعمیرات تابلو ال ای دی ثابت
ال ای دی تابلو ثابت

توسط لحیم و هویه پایه های ال ای دی ها به هم متصل می شود. پایه کوتاه ال ای دی کاتد (منفی) و پایه بلند تر آند (مثبت) است و کاتد یک ال ای دی به آند ال ای دی دیگر متصل می شود. در اتصال ال ای دی ها به صورت سری متناسب با نوع ال ای دی عمل می شود. نوع قرمز ال ای دی در دسته های 5 تایی و دیگر رنگ ها معمولا در دسته های 3 تایی سری می شوند هر دسته به یک مقاومت مناسب وصل شده و در نهایت همه ال ای دی ها به هم و مقاومت ها به هم اتصال می یابد.

تعمیرات تابلو LED ال ای دی ثابت
تعمیرات تابلو LED ال ای دی

با وصل کردن مجموعه حاصل به یک منبع تغذیه مناسب با ولتاژ لازم و کافی و تهیه دیدن یک قاب مناسب برای کل کار در صورت لزوم این تابلو به سادگی هر چه تمام تر ساخته می شود. اگر تابلو برای پشت شیشه مد نظر باشد نیازی به ساخت قاب برای طرح نیست و همانگونه نصب می گردد. برای دادن افکت و رقص نور به این تابلو می توان از فلاشر (چشمک زن) استفاده کرد.

فلاشر در تعمیرات تابلو ال ای دی
فلاشر تابلو LED ثابت

دو نوع از تابلو های ثابت در بازار ارائه می شود: نوع اول کتیبه ای می باشد که بر سر در مغازه ها مشاهده می کنیم و نوع دوم برشی است. فرق بین این دو در قاب آن هاست . نوع کتیبه ای برای نصب در مکان مورد نظر دارای قاب یا فریم محکم می باشد.

قیمت تابلو با زمینه پلکسی و ام دی اف فرق دارد به طوری که تابلوهای ثابت با زمینه ای از جنس پلکسی گران تر هستند. قیمت های این تابلو ها با توجه به استحکان و کیفیت آن ها متفاوت است.

چرا نیاز به تعمیرات تابلو های ال ای دی ثابت داریم؟

تابلو های تبلیغاتی ال ای دی ثابت نسبت به نسل قبلی خود که تابلو هایی با کارکرد نئون بودند قابلیت های بیشتری دارند. نسبت به آن ها خیلی راحت تر با کمک لامپ های ال ای دی ساخته می شوند و برای تهیه آن ها فضای بزرگی لازم نیست در واقع سازندگان این تابلو در مکانی بسیار کوچک هم قادر به ساخت این تابلو ها می باشند . پس از آماده شدن به راحتی در مکان مورد نظر مشتری نصب می شوند و وزن بسیار کم و مناسبی دارند. ماندگاری بسیار بالاتری نسبت به تابلو های نئون دارند. در هر مکانی به راحتی قابلیت نصب و اجرا دارند.

تعمیرات تابلو ال ای دی ثابت
تعمیرات تابلو ال ای دی ثابت

نه تنها تنوع رنگ ها و نمایش های زیبای این تابلو ها اقدام به جذب مشتری نموده است بلکه با کمک فلاشر و دادن رقص زیبای نور به این تابلو ها چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کنند و زیبایی خیره کننده، این تابلو ها را مورد توجه همگان قرار داده است. با استفاده از مواد با کیفیت در طراحی این تابلو ها ، می توان شاهد مقاومت بالای این تابلو ها در مقابل ضربه ، آب و گرد و غبار بود. با اینکه مدت زمان طولانی روشن هستند اما به دلیل کارکرد مفید ال ای دی ها مصرف برق و انرژی بسیار پایینی دارند و از این لحاظ مقرون به صرفه می باشند (کارکرد اقتصادی مطلوب).

همه این ویژگی های سودمند در کنار هزینه پایین خرید این تابلو ها باعث شده که مورد توجه اکثر کسب و کارها به منظور استفاده قرار گیرد. تعمیرات تابلو ال ای دی ثابت LED نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. باید خاطر نشان کرد که ساختار ساده این تابلو های ال ای دی ثابت LED اگر در اینده دچار مشکلی شود به سادگی قابل تعمیر بوده و در مدت زمان کمی درست می شود. با هزینه خیلی کمتر نسبت به دیگر روش های تبلیغاتی می توان این تابلو های زیبا و متنوع را تهیه نمود و استفاده کرد.

تعمیرات تابلو های ال ای دی ثابت

برای اینکه با تعمیرات تابلو ال ای دی ثابت LED آشنا شویم ابتدا لازم است با اجزای سازنده این تابلو ها آشنا شویم. اشکال در هر کدام از این اجزا رخ دهد باعث از کار افتادن تابلو می گردد پس به تعمیر و رفع اشکال نیاز دارد. با توجه به اینکه کدام جز مشکل پیدا کرده هزینه تعمیرات تابلو ال ای دی ثابت متفاوت خواهد بود. در ضمن به دلیل ساختار ساده این تابلو ها تعمیرات ساده ای نیز دارند.

دانستن این موضوع نیز لازم می باشد که بدانیم یک وسیله الکترونیکی بخش های الکتریکی متفاوتی دارد که در هنگام دچار مشکل، باید همان بخش تعمیر گردد. پس توانایی شناختن عیب و اینکه کدام بخش سبب بروز این ایراد شده است کار هر کسی نیست. متخصصان و سازندگان تابلو ال ای دی LED ثابت و کسانی که کار الکترونیکی انجام می دهند قادر به تشخیص هستند. برای تعمیر و رفع عیب این نکته در مرحله اول قرار دارد.

جهت تهیه تابلو های ال ای دی LED ثابت وسایل و موادی از قبیل لامپ های ال ای دی ( بیضی یا کلاهی )، مقاومت، آداپتور، فلاشر( چشمک زن)، سیم تلفن، سیم لحیم، کف چین، پولکی، روغن لحیم، هویه، مولتی متر (ولت متر)، تستر ال ای دی و صفحات پلاکسی و مسی استفاده می شود. اشکال در بخش های مختلف یک تابلوی ثابت سبب به هم خوردن عملکرد آن بخش یا کل مجموعه می شود.

قبل از ادامه دادن مطالب باید خاطر نشان شد که این مواد و وسایل هم به صورت مرغوب و با کیفیت در بازار موجود هستند و هم برعکس. سازندگان متخصص این تابلو ها باید توجه داشته باشند که در صورت استفاده از وسایل مناسب و با بهترین کیفیت عمر طولانی و ماندگاری بالای این تابلو ها را تضمین می کنند مگر اینکه سفارش دهنده خود اقدام به تهیه وسایل نماید که در این زمینه باید او را راهنمایی نماید. سفارش دهندگان عزیز باید به افراد متخصص و با سابقه کاری درخشان در این زمینه مراجعه کنند تا هزینه ای که برای تهیه تابلو ال ای دی ثابت LED در اختیارشان قرار می دهند به هدر نرود و با عمر طولانی تابلو هزینه همین یک بار باشد و اصلا تابلو دچار مشکلی نمی شود که نیاز به تعمیر داشته باشد.

اجزا زیر در تابلو های ال ای دی ثابت ممکن است دچار ایراد شوند:

  • لامپ های LED
  • تجهیزات و کابل های اتصال دهنده بخش های مختلف
  • مقاومت ها
  • آداپتور یا پاور به عنوان منبع تغذیه تابلو
  • فلاشر ها با تعداد کانال های متفاوت جهت رقص نور تابلو
  • قاب و صفحات تابلو
  • برد قرار گیری لامپ های ال ای دی

یک به یک این وسایل و اشکالاتی که ممکن است برای آن ها ایجاد شود همراه با نحوه رفع این اشکالات توضیح می دهیم.

برای تعمیر هر وسیله الکترونیکی به غیر از قطعات به کار رفته در آن به یکسری وسایل احتیاج هست که به طور عموم این وسایل شامل:

  • چراغ کار
  • پیچ گوشتی
  • دست کش مخصوص
  • سیم چین
  • فاز متر
  • هویه
  • سیم لحیم
  • پنس که با کمک آن بتوانیم قطعات کوچک و حساس را جدا کنیم
  • مولتی متر

می باشند.

تعمیرات فریم یا قاب تابلو ال ای دی (LED ) ثابت

برای تهیه قاب تابلو آن هم در صورت نصب تابلو بر سر در، از مواد با کیفیت و سبک استفاده می شود. گاه تابلو مورد نظر برای پشت شیشه تعبیه شده که در این صورت به قاب احتیاجی ندارد. جنس و قاب بندی با توجه به سفارش مشتری و بودجه مورد نظر تعیین می شود. معمولا قاب ها از جنس آهن و آلومینیوم هستند. این قاب ها به گونه ای ساخته می شوند که از تابلو در مقابل عوامل مختلف محافظت کند . به طور مثال زنگ نزند و یا در مراحل حمل و نقل و جابجایی تابلو ها دچار صدمه نگردد. قاب تابلو نصب آن را در مکان مورد نظر آسان می کند. هم چنین در جلوه بخشیدن به تابلو نیز حائز اهمیت می باشد.

گاهی قاب تابلو بر اثر عوامل مختلف آسیب می بیند یا می شکند و ترک بر می دارد و جلوه ای نا زیبا به تابلو می دهد. در این صورت می توان قاب آن را به راحتی تعویض نمود و دوباره از آن استفاده کرد البته در صورتی که به بخش های دیگر صدمه ای وارد نشده باشد. در این صورت با بر آورد میزان هزینه تعمیر و امکان تعمیر، تصمیم بر تعمیر کردن یا نکردن تابلو گرفته می شود. چه بسا با هزینه ای کمتر از تعمیر بتوان تابلویی جدید تهیه نمود. در این زمینه می توان از سازندگان و یا تعمیر کاران تابلو های ثابت کمک گرفت.

دو نمونه از تابلو های ال ای ثابت : یکی دارای قاب و دیگری فاقد قاب و فریم

تعمیر لامپ های ال ای دی تابلو های ثابت

لامپ های ال ای دی بیضی (اوال)

قبل از تعمیر تابلو ال ای دی ثابت LED بدانید که ال ای دی ها لامپ های کوچکی با مصرف بهینه و کم انرژی می باشند که به دو شکل بیضی (اوال) و کلاهی در بازار موجود هستند. ال ای دی های بیضی دارای رنگ های متنوع هستند که بر روی خود لامپ معلوم است. کف این ال ای دی ها بیضی بوده و شدت نور بالایی دارند. نوع کلاهی ال ای دی ها، به شکل کلاه هستند و فقط به صورت شیشه ای و بی رنگ بوده یعنی تنوع ندارند. در مقایسه با ال ای دی های بیضی شدت نور کمتری دارند.

بهترین نمونه ال ای دی در تعمیرات تابلو ثابت چیست؟

بهترین نمونه این لامپ ها HG می باشد. این لامپ ها به دو شکل موازی و سری در مدار تابلو قرار می گیرند. هر ال ای دی، با توجه به نوع و رنگ خود دارای یک ولتاژ مناسب میزان جریان دریافتی خاصی می باشد که روی آن درج می گردد و باید به این نکته توجه نمود . ولتاژ بیشتر سبب آسیب به آن ها و ولتاژ کمتر باعث کم شده نور آن ها می شود. پس دقت در ولتاژ دریافتی این ال ای دی ها باعث بروز عملکرد مناسب شان می شود. هر گونه تغییرات نامناسب در ولتاژ و جریان دریافتی ال ای دی ها در جلوه نهایی و کارکرد آن ها اثر می گذارد.

لامپ های ال ای دی کلاهی

توجه کنید قسمتی از تابلو های ال ای دی ثابت که به طور مستقیم بر قیمت تعمیرات تابلو ال ای دی ثابت اثر می گذارد همین ال ای دی ها می باشد که با توجه به سفارش مشتری با تراکم ها و تعداد متفاوت روی یک برد مسی یا پلاکسی گلاس نصب می گردند.

دلایل افت نور ال ای دی در تابلو ثابت چیست؟

گاهی مشاهده می شود که لامپ های ال ای دی یک تابلو افت نور پیدا می کند، خاموش می شود و یا حتی می سوزند. دلایل متعددی می تواند داشته باشد که یک به یک همراه با راهکار در تعمیرات تابلو ال ای دی ثابت LED ارائه می گردد.

در تعمیرات تابلو ال ای دی ثابت LED گاه افت نور ال ای دی ها به دلیل دریافت ولتاژ بالا می باشد. قبلا ذکر شد که هر لامپ ال ای دی یک ولتاژ خاص دارد که در صورت زیاد بودن این ولتاژ این جریان و ولتاژ اضافی صرف بالا بردن حرارت ال ای دی می شود و لامپ داغ می شود. این اتفاق به مرور زمان باعث کم شدن نور ال ای دی می گردد. با کار گذاشتن یک مقاومت مناسب برای ال ای دی ها می توان جریان ورودی به ال ای دی را کنترل کرد و ولتاژی مناسب به آن ها داد. سعی می شود که ولتاژی دریافتی یک ال ای دی نیم ولت کمتر از آنچه که برایش در نظر گرفته شده است، باشد . این کار باعث افت بسیار کم نور ال ای دی می شود در عوض باعث افزایش طول عمر لامپ می گردد.

در تعمیرات تابلو ال ای دی ثابت توجه داشته باشید که افت نور ال ای دی شاید هم به دلیل سیم کشی غیر استاندراد تابلو ال ای دی ثابت باشد. سیم های استفاده شده باید با ضخامت مناسب در مدار قرار بگیرند اگر ضخامت آن ها از اندازه مناسب کمتر باشد. ولتاژ افت میکند و جریان بیشتری دریافت می کنند و در یافت این جریان زیاد سبب حرارت و داغ شدن این سیم ها می شود. این سیم ها در تماس با ال ای دی ها هستند و این گرما و حرارت را به ال ای دی های تابلو ثابت منتقل می کنند و همانند مثال قبل سبب افت نور لامپ ال ای دی می شود. راهکار مورد نظر کاربرد سیم هایی با ضخامت مناسب با توجه به جریان و ولتاژ مدار و اتصال دو سر تابلو به منبع تغذیه ترانس می باشد.

دلایل سوختن ال ای دی در تعمیر تابلو ثابت چیست؟

توجه داشته باشید که در تعمیرات تابلو ال ای دی ثابت سوختن لامپ های ال ای دی نیز به دلیل ورود جریان بیش از حد توان و تحمل به لامپ ها می باشد. با سوختن ال ای دی ها تابلو منظره ای زشت پیدا می کند و یا حتی بعضی قسمت ها و عبارات به طور خوانا در تابلو دیگر مشخص نیست. که با کارگزاری مقاومت مناسب می توان این جریان ورودی را به طور دقیق و ایمن تنظیم نمود و این مشکل را حل نمود.

تعمیرات تابلو ثابت با ال ای دی کلاهی چگونه است؟

در تعمیرات تابلو ال ای دی ثابت توجه داشته باشید تابلو های ثابتی که با ال ای دی های کلاهی کار می شوند بعد از مدتی نور آن ها کم می شود و یا تغییر رنگ می دهند. تصور بر این است که فقط این نوع ال ای دی ها این گونه می شوند. یا اغلب مشتریان می گویند که جنس کار شده با کیفیت نبوده است. اما باید توجه داشت که ال ای دی های سفید رنگ از هر دو نوع چه بیضی چه کلاهی، به دلیل گازی که برای ایجاد رنگ سفید برای آن ها استفاده می شود به مرور با دریافت جریان الکتریکی تغییر رنگ می دهد.

ال ای دی کلاهی در تعمیرات تابلو ثابت
ال ای دی کلاهی در تعمیرات تابلو ثابت

ال ای دی های کلاهی به دلیل ساختار چیپ مربوط به آن ها، جریان ورودی و تغییر ساختار ماسک ال ای دی سفید بر اثر گرما و حرارت دچار این مشکلات می شوند. برای حل مشکل ساختار چیپ تنها راه حل استفاده از ال ای دی هایی با ساختار و کیفیت عالی می باشد که تا حدودی این مشکل را برطرف می کند. ولی حتی بهترین نوع این ال ای دی ها که HG هستند به مرور دچار این وضعیت می شوند. پس در تعمیرات تابلو ال ای دی ثابت به نوع ال ای دی توجه نمایید.

روش تست ال ای دی در تعمیرات تابلو ثابت چگونه است؟

برای رعایت میزان جریان ورودی به ال ای دی طبق ظرفیت تحملش می توان ال ای دی را تست کرد. در تست ال ای دی ولتاژ را برای آن به صورت افزایشی زیاد می کنیم تا آن جا که از کار بیفتد. هر چه که یک ال ای دی بتواند ولتاژ بیشتری از ولتاژ خود را مدت زمان بیشتری تحمل کند ال ای دی با کیفیتی محسوب می شود.

توجه داشته باشید در تست برای ال ای دی های سفید حتما باید به صورت سری به هم وصل شده و دسته های سری با هم موازی بشوند و از مقاومت مناسب استفاده گردد. این عمل باعث می شود که این افت نور معمولا اتفاق نیفتد وگرنه طول عمر محاسبه شده برای ال ای دی حدود 100000 ساعت یعنی ده سال می باشد و استفاده نادرست از آن و ارائه کیفیت نامطلوب باعث کاهش طول عمر و ایجاد بروز مشکل در آن ها می شود.

خاموشی بخشی از قسمت تابلو ال ای دی ثابت ؟

گاهی نور یک بخش دچار مشکل می شود بدین شکل که بعضی مواقع نور کافی دارد و بعضی مواقع خاموش می باشد و یا با دستکاری و فشار به ان قسمت برای مدتی دوباره درست کار می کند.

توجه کنید این اتفاقات به دلیل پایین بودن کیفیت ال ای دی ها و یا آسیب دیدن آن ها می باشد. در انواع بی کیفیت پایه های ال ای دی به خوبی ساخته نمی شوند و زمانی که پایه ها به منظور لحیم کاری و اتصال خم می شوند ترک های ریزی بر می دارند که حتی با قلع اندود کردن نمی توان این مشکل را رفع کرد. ترک برداشتن پایه ها، باعث قطع و وصل شدن جریان ورودی به ال ای دی ها شده و در نهایت خاموش و روشن شدن ال ای دی ها می شود. اگر این مشکل پیش امد در صورتی که خود مشتری این جنس از ال ای دی را انتخاب نموده باشد سازنده تابلو مسئولیتی در قبال آن ندارد در غیر این صورت مسئولیت این مشکل با خود اوست. این مشکل در تابلو های ثابت راه حلی ندارد تنها توصیه می شود که در انتخاب ال ای دی دقت نموده و بهترین کیفیت را انتخاب نمود تا ماندگاری بیشتری به ما بدهد.

در شکل بالا ، لامپ ال ای دی و کلیه بخش های تشکیل دهنده آن همراه با نام مشخص شده است. طبق شکل این گونه لامپ ها بسیار ظریف هستند و هنگام کار کردن با آن ها نهایت دقت را باید داشت تا آسیب نبینند.

تعمیر مقاومت ها در تابلو های ال ای دی ثابت

شکل روبرو نمایش دهنده نحوه اتصال ال ای دی ها به هم و کاربرد مقاومت د رکنار آن ها می باشد. مشاهده می شود که در نهایت سر همه دسته های ال ای دی ها به هم و بخش های مقاومت دار نیز به هم متصل شده اند و هر بخش به منبع تغذیه مرتبط شده اند.

مقاومت ها در تعمیر تابلو های ال ای دی ثابت نقش مهمی ایفا می کنند . با این وجود برخی تابلو ها بدون مقاومت تهیه می گردند. با توجه به اینکه در تابلو ها میزان ولتاژ مورد نیاز ال ای دی ها با هم متفاوت است و برای اینکه هر ال ای دی ولتاژ مناسب خود را در یافت کند و به درستی کار کند، با بستن مقاومت های مناسب این ولتاژ مناسب در اختیار ال ای دی ها قرار می گیرد. در واقع مقاومت ها جهت کنترل جریان ورودی به ال ای دی ها می باشد. سوختن و یا تخریب مقاومت ها، باعث بروز مشکل در نور ال ای دی و تخریب آن ها می شود. با تعویض مقاومت ها این مشکلات قابل حل است.

توجه داشته باشید در تعمیرات تابلو ال ای دی ثابت LED گاه مقاومت ها با سوختن تغییر رنگ داده و خطوط مربوط به آن پاک می شود که این موضوع مانع از تشخیص اهم آن مقاومت می باشد. راه های زیادی وجود دارد که بتوانیم میزان اهم آن را تشخیص بدهیم و از مقاومتی همانند آن جهت جایگزینی در مدار استفاده کنیم.

انواع مقاومت در تعمیرات تابلو ال ای دی ثابت
انواع مقاومت

دلایل سوختن مقاومت در تابلو ال ای دی ثابت

توجه داشته باشید که در تعمیرات تابلو ال ای دی علت خرابی و یا سوختن مقاومت معمولا به این دلیل است که جریان یا ولتاژ بیشتری را دریافت می کنند. اتصال کوتاه مقاومت ها نیز آن ها را از کار می اندازد. اعمال ولتاژ بالا به مقاومت ها باعث گرم شدن زیاد آن ها شده و در نهایت به دلیل حرارت بالا می سوزند.

مقاومت سوخته در تعمیرات تابلو ثابت
مقاومت سوخته

در تابلو های ال ای دی ثابت وقتی یک مقاومت به حدی آسیب ببیند که خطوط آن قابل تشخیص نباشد می توان به ال ای دی های متصل به آن مراجعه کرد. طبق مطالب ذکر شده، هر ال ای دی جریان و ولتاژی خاص نیاز دارد که با کاربرد مقاومت مناسب آن را دریافت می کند. با توجه به جریان و ولتاژ خاص ال ای دی ها می توان نوع و عدد مقاومت خراب و سوخته را به راحتی تشخیص داد و آن را تعویض نمود.

تعمیرات فلاشر در تابلو های ال ای دی (LED) ثابت

در تعمیرات تابلو ال ای دی ثابت فلاشر ها نقش بسیار مهمی دارند . فلاشور یک کیت الکترونیکی است که به کمک آن میزان نور ال ای دی ها، سرعت برنامه نوری، برنامه های ارائه نور و افکت های متنوع به تابلوی تبلیغاتی داد. این کیت را هم می توان به صورت دستی خود ساخت و هم به صورت آماده در بازار موجود می باشد. تابلو های چشمک زن و دارای افکت نوری جذابیت بیشتری دارند و سبب ایجاد رابطه بین مشتری و محصول می گردد که این رابطه جز راه های نوین تبلیغاتی است. این ویژگی و استفاده از فلاشر ها با کانال های متفاوت و متناسب با تعداد ال ای دی و ساختار آن یک فایده مهم برای افزایش عمر تابلوی مورد نظر نیز دارد. با این کار لامپ های ال ای دی در حین افکت ها و چشمک زدن فرصتی برای خاموش بودن پیدا می کنند و در این زمان حرارت و انرژی اضافی که به سبب ولتاژ یا جریان بیشتر دریافت می کنند و این عمل سبب سالم ماندن آن ها می شود در نتیجه طول عمر ال ای دی ها بالا می رود . این قطعه باعث خاموش و روشن کردن تابلو می شود. گاهی فلاشور ها برای راحتی کار کنترل دارند که به راحتی می توان رقص نور تابلو را تغییر داد و یا آن را خاموش و روشن کرد.

نحوه اتصال فلاشر در تابلو ال ای دی ثابت

در کاربرد فلاشر به جای اینکه منبع تغذیه (آداپتور) مستقیما به ال ای دی ها اتصال یابد، خروجی منبع تغذیه به ورودی فلاشر اتصال می یابد و خروجی فلاشر به ورودی ال ای دی ها و با تنظیمات لازمه سبب چشمک زدن تابلو می گردد. پس توجه داشته باشید در تعمیر یک تابلو ال ای دی ثابت در ابتدا ورودی و خروجی فلاشر را بررسی نمایید.

انواع مختلف فلاشر در تعمیرات تابلو ال ای دی ثابت

انواع متفاوتی از فلاشر در بازار موجود است که تعداد کانال و میزان جریان خروجی آن ها متفاوت است که هر دو با توجه به ال ای دی ها تنظیم می گردد. تعداد کانال های مورد انتظار با توجه به تعداد کلمات و برنامه رقص نور آن ها تعیین می شود. به طور مثال یه تابلوی دو کلمه که می خواهیم کلمه ها به طور جداگانه چشمک بزنند به دو کانال احتیاج دارد. میزان جریان عبوری کانال ها با توجه به تعداد ال ای دی های موجود در هر کلمه محاسبه می شود. بدین ترتیب فلاشر مناسب با کانال های مورد نیاز انتخاب می شود و در مدار قرار می گیرد. هر دسته ال ای دی که به صورت مجموعه درآمده و دور یک کلمه را احاطه کرده سر مثبت و منفی سیم هایش به کانال مربوطه سوییچ می شود و این فلاشر است که جریان و ولتاژ مورد نیاز هر کانال را از طریق منبع تغذیه تامین می نماید.

ین یک فلاشور دو کاناله می باشد.

قطعات یک فلاشر در تعمیر تابلو

قطعات قرار گرفته روی کیت فلاشر همگی پایه دار هستند و در صورت خرابی و یا مشکل در یک بخش می توان آن را با قطعه ای سالم جایگزین کرد . امروزه حتی می توان به صورت دستی فلاشور مورد نظر خود را با کمک قطعات کاربردی آن ساخت پس نگرانی تعمیر فلاشر تابلو ال ای دی ثابت خود نباشیم. اما یادمان باشد که در ساخت این تابلو ها هر چه که در ابتدا تمام قطعات به کار گرفته با بهترین کیفیت باشند ماندگاری بیشتر شده و نیاز به تعمیر کمتر می شود.

توجه داشته باشید در تعمیرات تابلو ال ای دی ثابت خراب شدن و سوختن تابلو های تبلیغاتی به خصوص از نوع ثابت بیشتر اوقات به دلیل اتفاقات جزیی می باشد. که عدم بروز این ها به سازنده بر می گردد. اگر استاندارد ها در تولید تابلو ها رعایت شود خود گارانتی این تابلو ها محسوب می شود.

یکسری از تابلو های ال ای دی ثابت نیز در بازار موجودند که دو طرفه هستند یعنی در هر دو طرف بر روی آن ها طراحی و ال ای دی کار شده است. می توان برای این تابلو ها یک فلاشر به کار برد البته با در نظر گرفتن تعداد کانال دو طرف روی هم دیگه. با ایجاد نقص در فلاشر بسته به نوع نقص یک طرف و گاه دو طرف با بروز مشکل مواجه می شوند. که با تعمیر آن مشکلات مربوطه حل می گردد.

انواع فلاشور یا چشمک زن

فلاشر هم در کشور ساخته می شود هم طی فرایند واردات از کشور های دیگر وارد کشور می شود. هم چنین با آموزشاتی ساده به راحتی توسط افراد ساخته می شود.

تعمیر منبع تغذیه در تابلو های ال ای دی ثابت

برای تابلو های ثابت باید یک منبع تغذیه مناسب که قادر به تامین این تابلو باشد و عملکرد صحیح داشته باشد، انتخاب گردد. در حقیقت منبع تغذیه مبدل می باشد که ولتاژ برق شهری را به ولتاژی تبدیل می کند که برای کار ال ای دی ها مناسب است. به طور معمول ولتاژ منبع تغذیه 12، 24 یا 36 می باشد. در تابلو های ثابت ال ای دی ها یا به صورت موازی یا به صورت سری باید اتصال یابند که اتصال سری موازی بهترین نوع اتصال است.

اگر ال ای دی ها به صورت سری به هم اتصال یابند همگی دارای یک جریان عبوری می باشند ولی چون ولتاژ کل منبع به همگی با هم اعمال می شود میزان ولتاژ آن ها با هم جمع می شود. اگر اتصال آن ها به صورت موازی باشد جریان ان ها با هم جمع می شود ولی چون هر کدام به دو سر منبع وصل هستند همگی یک ولتاژ ثابت دریافت می کنند.

ترانس مناسب برای تعمیر تابلو ال ای دی ثابت کدام است؟

برای انتخاب آداپتور چهت تعمیر تابلو ال ای دی ثابت روش هایی وجود دارد که به ارائه دو تا از این روش ها می پردازیم:

روش اول:

ال ای دی های قرمز رنگ معمولا ولتاژ بیشتری نسبت به سایر ال ای دی ها می خواهند (2.2). جریان مورد نیاز یک تابلو معمولا روی 015/0 تا 02/0 آمپر تنظیم می شود. برای انتخاب آداپتور با جریان مناسب تعداد ال ای دی های قرمز ( به صورت دسته های 5 تایی سری شده و به طور موازی به مقاومت مناسب وصل می شوند) بر 5 تقسیم شده و عدد حاصل در 02/0 ضرب می شود. جواب حاصل نشان دهنده میزان آمپر آداپتور می باشد. ولی برای ال ای دی های غیر از قرمز رنگ ( به صورت دسته های 3 تایی سری می شوند و به مقاومت مناسب موازی وصل می شوند) تعداد ای ال ای دی ها بر 3 تقسیم می شود و حاصل در عدد 02/0 ضرب می گردد د راینجا نیز جواب حاصل نوع آداپتور با میزان آمپر استاندارد را مشخص می کند.

روش دوم:

می تون ولتاژ منبع تغذیه (معمولا 12 ولت مناسب است) بر ولتاژ هر ال ای دی تقسیم نمود ( هر ال ای دی به طور مثال 2 ولتاژ را لازم دارد) و تعداد ال ای دی ها را بر عدد به دست آمده از مرحله قبل تقسیم می کنیم. عددی که به دست می آوریم در جریان مورد نیاز هر ال ای دی معمولا بین 15 تا 20 میلی آمپر است ضرب می کنیم . نتیجه حاصل میزان جریان مورد نظر و خواسته شده از منبع تغذیه می باشد. برای کارکرد بهتر و اطمینان منبع تغذیه از آداپتوری که قوی تر است استفاده می گردد به این دلیل که بخشی از جریان توسط سیم کشی ها و سایر تجهیزات موجود در تابلو مصرف می گردد.

در تعمیرات تابلو ال ای دی ثابت یادمان باشد آداپتور در صورتی به طور غیر مستقیم در اختیار مدار قرار می گیرد که فلاشر برای تابلو در نظر گرفته شده باشد. که در آن صورت آداپتور به فلاشر متصل شده و فلاشر رابطه آن را به طور غیر مستقیم با ال ای دی ها برقرار می کند. همه این استاندارد ها و رعایت کردنشان جهت کارکرد مطلوب تابلو های ثابت لازم است.

تعمیر سیم و کابل تابلو های ال ای دی ثابت

جهت تعمیر سیم های یک تابلو ال ای دی ثابت تمامی سیم و کابل های استفاده شده باید با ضخامت مناسب در تابلو کار شود. تا از مصرف انرژی بیش از حد و اتلاف انرژی جلوگیری شود شاید اهمیت این مورد از سایر بخش های یک تابلو مثل نوع ال ای دی و یا منبع تغذیه بیشتر نباشد و معمولا مورد توجه قرار نمی گیرند و یا حتی صرف هزینه کمتری را می طلبد. اما این سیم ها در سرتاسر تابلوی ثابت به کار رفته است و وظیفه اتصال بخش ها و اجزای مختلف را به هم بر عهده دارد. انتقال جریان در کل مدار بر عهده این کابل ها و سیم هاست که در نتیجه ال ای دی ها را روشن می کند. در صورت قطع و یا خرابی یک قطعه کوچک از سیم کشی تابلو مانع از ادامه جریان الکتریکی در آن قسمت می شود و وقتی جریانی نباشد ال ای دی ها خاموش می مانند. بدین صورت شما میتوانید یک تابلو ال ای دی ثابت را عیب یابی و یا تعمیر نمایید.

آن چه که اینجا مهم است در وهله اول انتخاب کابل و سیم مناسب می باشد و در وهله دوم دقت و تخصص در سیم کشی ها می باشد. در هنگام لحیم کاری باید بسیار دقت نمود که هم اتصالات به درستی انجام شود و هم آسیبی به هیچ کدام از اجزا وارد نشود.

نوعی از سیم کشی های تابلو های ال ای دی ثابت

تعویض سیم کشی امکان پذیر است ولی زمان بر بوده و باید مواظب پایه های ال ای دی ها بود تا ترک بر ندارند و آسیبی متحمل نشوند.

برد ها در تعمیرات تابلو های ال ای دی ثابت

برد وسیله ای است که توسط دستگاه لیزر طرح مورد نظر روی آن پیاده می شود. در حقیقت ال ای دی ها روی برد قرار می گیرند. برد انواعی متفاوت از نظر جنس و قیمت دارند. بردها مسی، پلاگسی،MDF و از جنس فیبر می باشند. در تعمیر تابلو ال ای دی ثابت خود توجه داشته باشید که دو نوع برد در بازار وجود دارد

  1. برد پلاگسی
  2. برد مسی

برد مسی از بقیه گرانتر می باشد به دلیل استحکام بالا و مقاومت زیادی که از خود نشان می دهد. شاید در ابتدا با استفاده از این برد هزینه زیادی متحمل شده باشیم اما به دلیل ماندگاری بالا و عدم نیاز به تعمیر تابلو ال ای دی ثابت نیاز به هزینه را در آینده کاهش می دهد و به صرفه تر می باشد. هم چنین این برد ها خود دارای درخشندگی می باشند و تابلو حتی در زمان خاموشی با ساطع کردن نور درخشندگی دارد.

برد پلاگسی نوعی پلاستیک فشرده که نیز از استحکام خوبی برخوردار است به خصوص اینکه ضد آب نیز می باشد. از استحکام خوبی نیز برخوردار است. اگر نیاز به تعویض برد داشتید و یا کارفرما شما را مجاب به تعویض برد نمود در تعمیرات تابلو ال ای دی ثابت سعی کنید از این نوع برد استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که در تعمیر تابلو ال ای دی ثابت نوع برد در آینده تابلو نیز اثر گذار است. اگر خراب شود و آسیب ببیند ممکن است باعث آسیب رساندن به بقیه قسمت ها شود. ولی گاهی می شود. تعویض برد ممکن است به شرطی که در حین تعویض سیم ها، پایه ها ال ای دی ها و حتی خود ال ای دی ها آسیب نبینند. زیرا ال ای دی ها بسیار حساس هستند و کوچکترین اسیب به پایه های آن ها عمل انتقال جریان را به خوبی انجام نمی دهد و باعث قطع و وصل شدن آن قسمت می شود.

قیمت تعمیرات تابلو های ال ای دی ثابت

جهت تعمیر و یا اجرای یک تابلو ال ای دی ثابت سازندگان و تعمیر کاران این تابلو ها به دو صورت برای مشتری قیمت تابلوی مورد نظر را برآورد هزینه می کنند.

روش اول: به صورت متری. در این روش برای هر متر صرف نظر از از نوع ال ای دی یا سایر تجهیزات عمل شده و یک قیمت معمول برآورد می شود. در اینجا تراکم ال ای دی ها نیز مد نظر قرار می گیرد زیرا تراکم ال ای دی ها در تابلو های ثابت با هم فرق می کند بسته به سفارش مشتری انتخاب می گردد. از نظر برآورد هزینه مناسب است. در تعمیرات نیز بسته به نوع خرابی و تعداد خرابی ال ای دی ها در تابلو ثابت قیمت محاصبه می گردد.

روش دوم: به صورت تعداد. این روش با توجه به تعداد ال ای دی های کار شده در تابلو محاسبه می شود. که یا محیط کار در تعداد ال ای دی ضرب می شود و یا برای کار گذاشتن هر ال ای دی یک قیمت ثابت در نظر گرفته می شود که در نهایت تعداد ال ای دی های کار گذاشته شده تعیین قیمت می کند.

این دو روش قیمت گزاری تفاوت زیادی با هم ندارند. در هر دو روش آن چه که بسیار مهم است تعداد ال ای دی هاست. پس از بین اجزای مختلف تابلو های ال ای دی ثابت این لامپ های ال ای دی هستند که در تعیین قیمت اجرا و یا تعمیرات تابلو ال ای دی ثابت اثر گذار هستند.

قوانین مربوط به ارائه و تعمیر تابلو های ال ای دی ثابت

تابلو های ثابت یک گروه از تابلو های تبلیغاتی هستند که با کمک برق و به صورت الکترونیکی اقدام به جذب مشتری کرده اند. ارائه، تهیه و نصب و تعمیر تابلو ال ای دی های ثابت با در نظر گرفتن یکسری قوانین می باشد. این قوانین که فقط مربوط به این تابلو ها نیستند بلکه به خانواده بزرگ تابلو های تبلیغاتی از هر نوعی مربوط می شوند شامل قوانین زیر می باشند:

  • توجه داشته باشید که عبارات و حروف تابلو دقیق و بدون غلط باشد. به همان اندازه که نور به این تابلو جلوه هنری و زیبایی می بخشد، غلط املایی به آن جلوه ای نا زیبا می دهد.
  • مطالب ارائه شده در تابلو باید مطابق فرهنگ ، قوانین اسلامی و وزارت ارشاد باشد.
  • نصب تابلو نباید به گونه ای باشد که جلوی رفت و آمد، باز و بسته شدن در و یا پنجره ها را بگیرد.
  • نصب تابلو ها در هر مکانی باید با اجازه صورت گیرد.
  • برای نصب تابلو نباید به فضای سبز آسیبی وارد شود.
  • تابلو ها باید در ارتفاع مناسب و به صورت کاملا ایمن نصب شود تا به کسی آسیبی وارد نکند.
  • مکان هایی مثل پمپ بنزین، مراکز درمانی و نظامی اجازه استفاده از تابلو هایی الکتریکی همانند تابلو های ال ای دی ثابت را ندارند.

سخن آخر

در این مقاله سعی شد هر آن چه در مورد تعمیرات و نحوه ایجاد این خرابی در تابلو های ال ای دی ثابت می باشد به طور جامع بررسی شود. تا حدی راه حل های رفع اشکال ارائه شد که متناسب با نوع عیب ایجاد شده در مجموعه تابلوی مورد نظر بود. دنیای تابلو های ال ای دی ثابت تنوعات زیادی دارد که در عین زیبایی و جذابیت های خاص خود در راستای راحتی کار صاحبان مشاغل، حرکتی تبلیغی مناسب می باشد و به زیبایی محیط اطراف و نورپردازی آن کمک شایانی کرده است. امیدوارم که مطالب بیان شده بتواند در راستای افزایش اطلاعات شما و گشایش مشکلات تان قدمی برداشته باشد.

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر
    من یه تابلو led ثابت با(365عدد led) روی فیبر سه میل درست کرده ام که با led های قرمز اوال درست شده و 6تایی به صورت سری وبعد دسته های 6تای موازی شده اند البته بدون مقاومت ، منبع تغذیه آن پاور کامپیوتر است ولی نور led ها کم است اگه زحمت نیست ممنون می شوم دلیلش را برایم بنویسید.
    خدانگهدار

    1. سلام در ابتدا باید نوع ال ای دی مشخص گردد که چند ولت است معمولا ال ای دی ها 3 ولت می باشند و پاور کگامپیوتر 12 ولت است. 12 که تقسیم بر 6 شود میشود 2 ، یعنی شما به هر ال ای دی تنها دو ولت داده اید و این ولتاژ بسیار کم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس